Πρόταση ψηφίσματος της Λαικής Συσπείρωσης για τον Κλεισθένη Ι (Μάιος 2018)


Ζαγορά 07.05.2018


ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΖΑΓΟΡΑΣ ΜΟΥΡΕΣΙΟΥ


Με αφετηρία το νέο κύκλο των αναδιαρθρώσεων στο χώρο της Τοπικής-Περιφερειακής Διοίκησης που φέρνει με το Ν/Σ “Κλεισθένης 1” η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, στήνεται διευρυμένα ένα πλαίσιο αποπροσανατολισμού και καθυπόταξης των εργατικών λαϊκών στρωμάτων, εν μέσω διευρυμένης φτώχειας, ανεργίας και γενικευμένης ανασφάλειας, που κλιμακώνεται και προσαρμόζεται στις ανάγκες της νέας φάσης του κύκλου της καπιταλιστικής ανάπτυξης, της αναμόρφωσης του αστικού πολιτικού συστήματος.

Στόχος να παραιτηθούν οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και τα λαϊκά στρώματα από τις ανάγκες τους, να προσαρμόσουν τη ζωή τους στο άρμα της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της επανάκαμψης της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομιλών ντόπιων και ξένων. Να ενσωματωθούν στο αφήγημα “του εθνικού σχεδίου παραγωγικής ανασυγκρότησης”, στο σχέδιο κερδοφορίας του κεφαλαίου, που περνά πάνω από τη συντριβή των εργατικών λαϊκών αναγκών. Στόχοι στους οποίους συμπίπτουν οι αστικές δυνάμεις στο σύνολο τους.

Οι λεονταρισμοί και οι σκιαμαχίες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ από τη μια μεριά, και της Ν.Δ και του Κινήματος Αλλαγής (πρώην ΠΑΣΟΚ) από την άλλη, γύρω από το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής για τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, είναι ένα ακόμη επεισόδιο αποπροσανατολισμού. Πέρα από αντιπαραθέσεις- υπαρκτές και ανύπαρκτες –γίνεται από τη μεριά της κυβέρνησης προσπάθεια ευρύτατων συναινέσεων για να υπηρετηθεί καλύτερα η αντιλαϊκή πολιτική.

Καμία δυσκολία δεν υπήρξε να συνευρεθούν Περιφέρειες και Δήμοι που κάνουν «αντιπολίτευση», μαζί με την κυβέρνηση στα “αναπτυξιακά συνέδρια”. Το σύνολο των αστικών κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Κίνημα Αλλαγής, ΑΝΕΛ και τα στελέχη τους σε ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ, διαγκωνίζονται ποιος θα σηκώσει ψηλότερα τη σημαία “της αποκέντρωσης και της επιχειρηματικότητας”.

Απόδειξη είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τοπικών αρχών, τα συλλογικά όργανα ΚΕΔΕ - ΕΝΠΕ που λειτουργούν με στελέχη των αντίστοιχων κομμάτων, διαχειρίστηκαν σε πλήρη σύμπνοια την ίδια πολιτική. Υλοποίησαν την πολιτική επιβολής φόρων, των ελαστικών σχέσεων εργασίας, της εμπορευματοποίησης κοινωνικών τομέων, αποδέχτηκαν την περιστολή της κρατικής χρηματοδότησης, την διεύρυνση της ανταπόδοσης, της διασύνδεσης των τοπικών οργάνων με επιχειρήσεις και επιδιώξεις τους.

Οι από 20ετίας αλλαγές της διοικητικής δομής στην τοπική και περιφερειακή διοίκηση (Καποδίστριας, Καλλικράτης), ήταν πλήρως εναρμονισμένες με την πολιτική στήριξης της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων και στηρίχθηκαν ουσιαστικά, πέρα από ψευτοαντιπαραθέσεις, απ’ όλα τα αστικά κόμματα.

Αποδείχτηκε στην πράξη ότι μέσω των νέων τοπικών και περιφερειακών θεσμών όπως συγκροτήθηκαν, με τον ρόλο και τις αρμοδιότητες που πήραν, άδραξαν μεγαλύτερες δυνατότητες δράσης και κερδοφορίας οι επιχειρήσεις, άδειασε η τσέπη και το εισόδημα των εργαζόμενων, των φτωχών αγροτών και ΕΒΕ, ανατράπηκαν οι εργασιακές σχέσεις.

Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο παλιό και νέο νομοθετικό αντιλαϊκό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία της Τοπικής & Περιφερειακής Διοίκησης.

Οι νέες αλλαγές που προωθούνται δεν συνιστούν φιλολαϊκή μεταρρύθμιση, αλλά παραπέρα ευθυγράμμιση της Τοπικής και Περιφερειακής Διοίκησης με τους στόχους και επιδιώξεις του κεφαλαίου. Χαρακτηριστικά: 
l  Προχωρά σε νέα ληστεία στο λαϊκό εισόδημα με την ένταξη στην ανταπόδοση και των υπηρεσιών πράσινου. Μέτρο που θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των ανταποδοτικών τελών από το 2019 και που μπορεί να ξεπεράσει το 50%. Ένας ακόμη αντιλαϊκός μποναμάς που προστίθεται σε σειρά από ήδη ψηφισμένα μέτρα που βουλιάζουν το εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών και που υπογραμμίζει ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη πατά πάνω στα αποκαΐδια των λαϊκών δικαιωμάτων.
l  Προχωρά σε σταδιακή μεταφορά νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και νομιμοποίηση παλιών μέσω της Τ.Δ. Αυτό το προαναγγέλλουν και το προδικάζουν σειρά από διατάξεις, όπως αυτές της κατηγοριοποίησης των δήμων, καθώς και οι άλλες που φέρνουν σειρά από αλλαγές στην κατανομή των ΚΑΠ και τα κριτήρια που εισάγονται πχ “ίδια” έσοδα, επιχειρηματικότητα, κ.α.

         Την ώρα που με βάση ψηφισμένο νόμο και το Μεσοπρόθεσμο οι ΚΑΠ παραμένουν καθηλωμένοι και μειωμένοι κατά 62% έως και το 2021 τουλάχιστον. Αυτό που στρατηγικά επιδιώκεται είναι οι πόροι της τοπικής διοίκησης να έχουν ως κύρια πηγή τους την ανταποδοτικότητα και την επιχειρηματικότητα και η κρατική χρηματοδότηση να έχει “χαρακτήρα εξισορρόπησης”. Η κρατική χρηματοδότηση να συνεπικουρεί την επιχειρηματικότητα και την φοροεισπρακτική δεινότητα των δήμων.

Με βάση το Ν/Σ οι Δήμοι και Περιφέρειες, δημοτικές επιχειρήσεις, αναπτυξιακές Α.Ε. κάθε είδους, διαδημοτικά δίκτυα και οι σύνδεσμοι τους εξοπλίζονται με νέο θεσμικό πλαίσιο ώστε να συνδράμουν, σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, πιο αποφασιστικά τις ανάγκες κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας του Κεφαλαίου.

Να έχουν πιο ενεργό ρόλο στην εξειδίκευση της αντιλαϊκής πολιτικής στην Περιφέρεια, να κάνουν “πιο ελκυστικό” το χώρο για την προσέλκυση κεφαλαίων.

Παρά τις αντιρρήσεις των ΚΕΔΕ - ΕΝΠΕ ότι “δεν τρέχει ως θα έπρεπε” την αποκέντρωση, η κυβέρνηση με σειρά διατάξεων και δυο κεφάλαια του Ν/Σ με τίτλο «Ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης και της οικονομικής λειτουργίας των ΟΤΑ» και «Νέα πεδία αναπτυξιακής δράσης στην Τ.Α. και τα Ν.Π. των ΟΤΑ”, ανοίγει νέα πεδία για την άνθηση της επιχειρηματικότητας και την αποφασιστική συνδρομή της τοπικής διοίκησης σε έργα και υποδομές που υπηρετούν σχεδιασμούς μονοπωλιακών ομίλων.

Ζητήματα όπως αυτά της απελευθέρωσης της Ενέργειας και της προώθησης των ΑΠΕ, μεταφορές, αγροτική παραγωγή, διαχείριση των απορριμμάτων, επιχειρηματική αξιοποίηση φυσικών πόρων και δημοτικής γης από το τουριστικό και άλλο Κεφάλαιο, η ληστρικά μακρόχρονη παραχώρηση σε επιχειρηματικούς ομίλους της δημοτικής ακίνητης περιουσίας και των υποδομών με συνοδεία προκλητικών φοροαπαλλαγών και διευκολύνσεων, μπαίνουν σε προτεραιότητα.

l  Νομοθετούν μια δήθεν αυτοτελή υπηρεσία με την κύρια αρμοδιότητα σε διορισμένο και με θητεία ανώτερο κρατικό υπάλληλο που προέρχεται από το Μητρώο στελεχών, κάτω από τον έλεγχο του υπουργού Εσωτερικών και σειρά από άλλα διαχειριστικά όργανα ελέγχου, που ανεξάρτητα από ετικέτες, στόχο έχουν την απρόσκοπτη υλοποίηση της γενικής αντιλαϊκής πολιτικής και πυρήνα της την ανάκαμψη της κερδοφορίας του Κεφαλαίου.

Το δόγμα “έλεγχος νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας” είναι καινοφανές και αναδείχνεται από σειρά ρυθμίσεις του Ν/Σ που στόχο έχουν, όπως διάσπαρτα αναφέρεται, “τον έλεγχο συμμόρφωσης των ΟΤΑ” και τη “διαρκή αναβάθμιση της αποτελεσματικότητας της κρατικής εποπτείας κλπ” και αφού η τοπική διοίκηση είναι μέρος του αστικού κράτους και υπηρετεί συντεταγμένα την ίδια πολιτική.l  Εδώ εντάσσονται και οι διατάξεις για το Οικονομικό Παρατηρητήριο καθώς και αυτές για το “Λογαριασμό εξυγίανσης των ΟΤΑ”. Κύριο εδώ είναι ότι παραμένει η διάταξη που έχει περάσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ότι τυχόν προσφυγή των δήμων στο Λογαριασμό επιτρέπεται μόνο αφού πρώτα έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια αναζήτησης τραπεζικού δανεισμού τους. Αν οι τράπεζες δεν βρουν επενδυτικό ενδιαφέρον, αναλαμβάνει το υπουργείο Εσωτερικών να επιβάλλει - σε προγραμματική συμφωνία με τον εκάστοτε Δήμο - το σχέδιο, δηλαδή, συρρίκνωσης υπηρεσιών, επιπλέον φόρων, απολύσεις, ιδιωτικοποιήσεις κλπ! 

l  Παραμένει το άρθρο που επιτρέπει να παύονται αιρετοί και όργανα “για σοβαρούς λόγους δημόσιου συμφέροντος με απόφαση υπουργού” και μένει το ίδιο ασαφές και απειλητικό για όποιον δεν συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις του αστικού κράτους, για όποιον κοίταξε προς την μεριά των λαϊκών αναγκών.

Έχουν εξαφανιστεί τα όποια περιθώρια υπήρχαν για κάποιους ελιγμούς, ακόμα και προεκλογικού χαρακτήρα. «Συμμετοχή του πολίτη» με βάση και το Ν/Σ σημαίνει συνενοχή του στην αντιλαϊκή πολιτική. Ότι βάζει πλάτη, για να ασκηθεί πολιτική υπέρ του κεφαλαίου, σε βάρος του. Εδώ και τα περίφημα δημοψηφίσματα που μπορεί να προκηρύξουν τα όργανα της Τ.Δ και που το διακύβευμα τους θα φτάνει μέχρι το αν θα δημιουργηθεί ή όχι MALL σε μια περιοχή!
l     Εξοβελίζεται η Αρνητική και Λευκή ψήφος για προϋπολογισμό και τεχνικό πρόγραμμα, όργανα διοίκησης, με την συγκρότηση και την λειτουργία των οργάνων διοίκησης με ευρύτερες συναινέσεις, για ενσωμάτωση του λαϊκού παράγοντα (Εκλογή δημάρχου με το 50+1, ενιαίο ψηφοδέλτιο σε Κοινότητες κάτω από 500 κατοίκους, δημοψηφίσματα, συμμετοχή της αντιπολίτευσης στα όργανα διοίκησης).
l     Αποδεχόμαστε μόνο το άρθρο για την εισαγωγή της Απλής Αναλογικής στην εκλογή των δημοτικών/περιφερειακών συμβούλων, στη βάση της ισοτιμίας της ψήφου)
 Θεωρούμε ότι ΚΕΔΕ & ΕΝΠΕ, με βάση συνέδρια τους και μελέτες τους, έδωσαν έτοιμο υλικό στην κυβέρνηση για το βάθεμα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Τοπική & Περιφερειακή Διοίκηση, στην προσαρμογή της στις μνημονικές & δημοσιονομικές κατευθύνσεις. Ο “εκσυγχρονισμός” της κρατικής και τοπικής διοίκησης, που συνδέεται με τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής ανάπτυξης, προχωράει και έχει την αποφασιστική συνδρομή τους.
Είναι αυτό το πλαίσιο που φέρνει την όλο και μεγαλύτερη αποδυνάμωση και αποσύνδεση της χρηματοδότησης των φορέων της Τ.Δ από το κράτος, την διασύνδεση της λειτουργίας της με τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας,  την φοροεπιδρομή και την γενίκευση της ανταπόδοσης. Γι’ αυτά δεν λένε κουβέντα, απεναντίας λειτουργούν ως  επιταχυντές  ακόμη πιο αντιδραστικών εξελίξεων όπως είναι το αίτημα τους για άμεσο  πέρασμα της Π.Φ Υγείας, των Νοσοκομείων, των Νηπιαγωγείων στην Τοπική & Περιφερειακή Διοίκηση. 

Απορρίπτουμε και την παλιά και τη νέα κόπια των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην τοπική-περιφερειακή διοίκηση. Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν και εξελίσσονται, ούτε έφεραν, ούτε θα φέρουν ανάπτυξη προς όφελος του λαού.

Καμία φιλολαϊκή τοπική ή περιφερική πολιτική δεν μπορεί να υπάρξει, όσο η γενική πολιτική παραμένει αντιλαϊκή. Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε τοπικό επίπεδο, αν η κεντρική πολιτική είναι στα χέρια και στην εξουσία της αστικής τάξης και των κομμάτων της.
Με αυτές τις θέσεις, επιδιώκουμε την οργάνωση της πάλης, την διεκδίκηση, την εναντίωση σε κυβέρνηση και τοπικές αρχές που στηρίζουν τις αντιδραστικές ανατροπές. Διεκδικούμε άμεσα αιτήματα, κόντρα στην πολιτική της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου, που απαντούν σε σύγχρονες ανάγκες της εργατικής-λαϊκής οικογένειας.

·          ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΥΚΛΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ–ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ.
·          ΑΝΤΙΤΑΣΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ, ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ.
·          ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗΣ, ΤΩΝ ΣΔΙΤ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΩΝ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ, ΤΩΝ ΜΚΟ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΟΙΝΣΕΠ.  ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΚΑΘΕ ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΜΕΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ.·          ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟΥΣ ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ (ΥΓΕΙΑΣ–ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ), ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.·          ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ, ΜΕ ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΠΩΛΕΙΩΝ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ.
·          ΝΑ ΑΠΟΔΟΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΘΕΣΙΣΘΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΩΝ Σ΄ ΑΥΤΟΥΣ. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΟΡΕΙΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ.
·          ΠΛΗΡΗ ΣΤΑΘΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΜΕ ΠΛΗΡΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.·          ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΟΠΩΣ ΟΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ. ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ ΧΩΡΙΣ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ.·          ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΚΕΝΤΡΙΚΟ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ - ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ - ΣΕΙΣΜΟΥΣ - ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΑΠΟ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ - ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΕΡΑ.·          ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΔΡΑΣΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΕ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ, ΠΡΑΣΙΝΟ, ΚΛΠ.